Hvordan ser skolen ut om 10 år?
Kunstig intelligens er i ferd med å endre skolen slik vi kjenner den. Fra personlige lærere til automatiserte løsninger – KI har potensial til å revolusjonere undervisningen. Men hvordan vil skolehverdagen se ut om ti år?
Tekst: Gustav Gabrielsen
Klasserom. Bilde fra Pixabay
Statistisk sentralbyrå (SSB) rapporterte i 2024 at 65 prosent av nordmenn 16-24 år har brukt KI som verktøy i løpet av de 3 siste månedene. Kunnskap om KI varierer. I Oslo er KI-bruken på 52 prosent, mens i Troms er den på kun 18 prosent. Det viser at tilgang til kunnskapen varierer, noe som kan skape skiller i fremtidens utdanning.
Den økende bruken av kunstig intelligens viser at skolehverdagen allerede påvirkes. Tradisjonell undervisning utfordres, og skolesystemet må tilpasse seg for å ta inn teknologien på en pedagogisk ansvarlig måte.
En mer effektiv og tilpasset undervisning
Det ligger en stor mulighet i skreddersydd læring. I stedet for en undervisning der alle elevene følger læreren, kan KI brukes som et verktøy der elevenes styrker og svakheter analyseres. Det kan gi elever som sliter ekstra støtte, mens de som lærer raskt, får nye utfordringer. I fremtidens skole kan KI også overta mange av lærernes rutineoppgaver, som retting av prøver og administrative gjøremål. Det frigjør tid som kan brukes på individuell oppfølgning.
Fremtidens arbeidsmarked
Endringene i skolen henger tett sammen med utviklingen i arbeidsmarkedet. Selv om kunstig intelligens gjør oss mer produktiv, opplever noen å bli overflødige. Elevene som utdannes i dag må forberede seg på en fremtid der arbeid i stor grad vil bli overtatt av maskiner.
Oversettere, markedsførere, butikkbetjenter, sjåfører og lærere er bare noen av yrkene som risikerer å forsvinne eller endres dramatisk. Skolen må derfor vektlegge ferdigheter som problemløsning, kreativ tenkning og samarbeid – ferdigheter som algoritmer ikke enkelt kan erstatte.
Når KI gir raske svar, bør skolen vektlegge forståelse. Fremtidens arbeidstakere må lære å vurdere informasjon, tenke kritisk og bruke teknologi som verktøy – ikke som en krykke. Skolen bør derfor vurdere å integrere KI i pensum, utvikle retningslinjer for bruk og gi nødvendig kompetanse til lærerne så de kan veilede elevene.
Utfordringer og dilemmaer
KI byr på enorme muligheter, men også utfordringer. Hvordan sikrer vi at elever ikke blir for avhengige av de nye verktøyene? Hvordan unngår man at utdanningssystemet blir dårligere for noen, mens andre blomstrer og lykkes?
KI har endret skolen – spørsmålet er hvordan vi bruker verktøyet på en best mulig måte. En ting er sikkert: Fremtidens skole vil se svært annerledes ut enn dagens. Hvordan vi tilpasser oss denne utviklingen, vil avgjøre hvor godt skolen klarer å forberede morgendagens yrkesaktive.